Ničitel sebevědomí jménem sociální sítě

Sociální sítě nás mnohdy ovlivňují mnohem více, než si myslíme. Facebook a ještě více Instagram v rukou některých šikovných uživatelů dokáží ohýbat realitu pro druhou stranu – sledující. Dokonalé životy, dokonalá těla, dokonalé vztahy a do toho všeho kupa peněz a drahého oblečení nebo doplňků, kam se podíváš. Nemusíte být zrovna rozpolcený puberťák, aby vás to všechno ovlivnilo…

Jak si můžete všimnout, velká část reklam je založena na naší nedostatečnosti. Jste nikdo? Kupte si tohle nebo tamto a budete někdo! Když si toho budete všímat a pomyslně nahlédnete za oponu, začnete se tomu smát. Marketéři se potom musí sakra snažit, aby vše bylo podané tak, že nesnadno lze celou věc prokouknout. Mnohem sofistikovanější je ale marketing na sociálních sítích - osobní marketing, osobní značka, osobní brand. Můžete to nazvat i jinými slovními spojeními. Paradoxem je, že v mnoha ohledech ani nejde o klasický prodej. Jde o prodej sebe sama, svého vymodelovaného, přikrášleného světa. Není divu, že na druhé straně tento fenomén vyvolává odpověď jménem závist.

facebook

Snadný terč
Sám bývalý manažer Facebooku Antonio Garcia Martinéz připouští a říká otevřeně, že Facebook těží ze slabin psychologie člověka a vyvolává v lidech závist, lhaní a neustálé porovnávání se s ostatními. Instagram způsobuje v podstatě to samé nebo dle odborníků ještě horší. Skvělé platformy se jednoduše dokáží stát pravým peklem v životě. Nejnáchylnější skupinou nejsou jen mladí lidé. Ohrožený se může stát každý bez zdravého sebevědomí, sebedůvěry a pevně ukotvených názorů. Lidé, kteří o sobě pochybuji a v životě se neustále hledají jsou snadným terčem a lehce ovlivnitelnou skupinou. Sociální sítě navíc překopaly způsob, jakým navazujeme a udržujeme vztahy. Výsledkem tak může být velice nebezpečný koktejl, kterého je snadné se napít a později těžké odříct.

Stalo se standardem, že když si někdo koupí novou věc, která se mu líbí, má okamžitě potřebu se s ní pochlubit ve virtuálním světě. Jenže když nepřijde taková odezva, jakou uživatel sítě očekával, najednou se mu věc přestane líbit. Uvěřil tomu, že když to nemělo úspěch na Instagramu, byl původní názor na tu věc špatný. Závislost na lajcích a pochvalných komentářích je opravdu už chorobná. To se ale bavíme o straně publikujícího. Mnohem horší je role sledujícího. Follower totiž nikdy neví, jestli se dívá na realitu. Je to auto opravdu jeho? Je ten dům opravdu jejich? Opravdu má tolik peněz, aby zaplatil to snové místo z dovolené? Co když je to jenom marketing propagace služby, kterou si domluvil, protože má hodně sledujících? A co to tělo z posilovny? Pokud zároveň dělá workshopy s Photoshopem, není to náhodou trochu pochybné? Pár, který na fotkách vypadá dokonale, může mimo objektivy foťáků a smartphonů žít v naprostých hádkách a od koruny ke koruně, což vám ale nikdy nepoví. Protože proč se dívat na zdánlivě „obyčejnou“ realitu, když naše tělo touží po „šlehu“ dopaminu. Publikující uživatel přece chce „lajk“. Sociální sítě na internetu podle neurologa Martina Jana Stránského využívají poznatků z neurologie a staví na návykovém mechanismu – cílí na trasy v mozku, které se aktivují s odměňováním. V zásadě tak za lajk dostáváme dávku dopaminu neboli „hormonu štěstí“.


Jak z toho ven?
Ohýbání reality ve svůj prospěch je návyková věc. Jedné straně vytváří prchavý pocit štěstí, druhé straně frustraci a pocit nedostatečnosti. Přitom sociální sítě mohou fungovat naprosto užitečně. Dnešní článek vás vůbec nemá nabádat k tomu zrušit si všechny profily a zavřít počítač. Ale jasně, být někdy offline je prostě fajn. Vyrazit za reálnými přáteli, vydat se vernisáž, na trhy, na párty a všude tam, kde se rádi socializujete. A když už na sítích budete? Například Facebook poslední roky perfektně začal cílit na vytváření soukromých skupin a komunit. Tam na vás nebude nikdo frajeřit, jaký má nový oblek nebo jak se vypracoval za poslední roky v posilce. Ve světě facebookových skupin naopak můžete získat cenné znalosti o tom co vás zajímá nebo vyřešit problémy, které vás reálně trápí. A Instagram? Zbavte se lze sledování načančaných profilů lidí, jejichž reálné životy vůbec neznáte a inspirujte se tím, co vás opravdu zajímá, může v životě posunout a vypadá od první fotografie autenticky. Rozhodně ne jako snídaně v posteli, která se hodinu připravuje a další hodinu stydne, než se konečně „správně“ vyfotí. No a jestli se na Instagramu chcete opravdu dobře pobavit, doporučujeme podobné profily jako je třeba „Influencers in the wild“,  které často naprosto trefně zachycují opravdovou realitu, která se děla za pořizováním těch propracovaných, líbivých fotek „z jiného světa“.

Pamatujte, že to, jak budete nakládat se sociálními sítěmi je jen ve vašich rukou. Stejně tak je ve vašich rukou čas, který do nich obecně investujete. Zamyslete se, zda není lepší činnosti, kam ho investovat a která vám může sebevědomí a sebedůvěru naopak zvýšit.

selfie