Nestresujte se s koronavirem - rady pro pevnou psychiku

Po celém světě je kromě pandemie koronaviru velké téma stres. Stres z toho, jestli se budeme brzy moci vrátit do práce, zda tam pro nás bude místo, zda nám vydrží finance a hlavně, jestli jsou všichni naši blízcí zdraví. Tyto obavy - strach a nejistota v našem těle spouští celou kaskádu stresových reakcí. Přitom není vůbec těžké udělat si plán opatření, kterými se řídit a celou situaci zvládat mnohem lépe. Máme pro vás cenné tipy jak toho dosáhnout.

Stres ve spojení s Coronavirem řeší v těchto dnech i na Masarykově univerzitě. Právě z těchto míst zaznívá od vzdělaných lidí, že v tuto chvíli zažíváme takový stres, který se dá přirovnat k tomu při válečném stavu - i přes to, že pandemie polevuje. To zní hrozivě že? Odborníci upozorňují, že tato situace, pokud jí nedokážeme kontrolovat, dokáže nastartovat nepříjemnou spirálu, která se podepíše nejen na našem zdraví, ale také na našich vztazích a intimním životě. 

meditace3

Co se v našem těle děje? Pokud se setkáme s něčím, co náš mozek vyhodnocuje jako nebezpečí, například s velkým štěkajícím psem nebo děsivým článkem o koronaviru, spustí naše tělo poplachovou reakci, která kombinací nervových a hormonálních signálů dále stimuluje naše nadledvinky, malý orgán na svrchní straně ledvin, k uvolnění řady hormonů, včetně adrenalinu a kortizolu. Tento složitý poplachový systém dále komunikuje s mozkovými oblastmi, které řídí náladu, motivaci a strach. A samozřejmě s imunitou.

Když se podíváte, jak funguje armáda nebo ozbrojené složky ve stavu ohrožení zjistíte, že rutina a přesný plán je základ toho, jak se udržet v pořádku a mít věci pod kontrolou. Protože jsme nuceni býti více doma, máme příležitost dohnat resty, na které jindy nebyl čas. Práce na zahradě, práce okolo domu, úklid garáže a mnoho dalších činností. Hoďte všechno na papír, napište si priority a vytvořte špičkový bojový plán na údržbu domova. Uvidíte, že to bude náramná zábava, když vše pojmete jako výzvu místo utrpení, že musíte něco dělat. Pamatujte - všechno je o přístupu. Práci si v hlavě můžeme představit jako negativní ale i jako úplně pozitivní činnost. Pojďme se na to podívat trochu dopodrobna, jak to v té naší hlavě funguje. Zkrotit mysl je totiž naprosto mocné. 

 

Umění pracovat s myslí je rozhodně během na dlouhou trať. Jsou však některé techniky, které se dají aplikovat poměrně rychle a nebude to ani moc bolet. Jednou z nich je umění přijímat. Ano, i takto snadné to může být. Jednoduše přijměte situaci takovou, jaká je. Uvědomte si, že není ve vaší moci změnit, ovlivnit a převzít ji do vlastních rukou. Tedy pokud nejste hlavou našeho státu nebo premiérem. Sami si položte otázku, zda si myslíte, že se něco změní, pokud se v nastalé situaci budete uvnitř vaší hlavy vrtat. Odpověď je snadná... Umění přijímat věci takové, jaké jsou, se vám v životě může náramně hodit. Pamatujte na to.

Velmi mocná zbraň může být také trénink v tom, naučit se na všech negativních věcech hledat něco pozitivního. Protože jste právě na webu, který se zabývá hlavně intimním životem věřte, že tohle se může sakra hodit právě i v něm. Obecně, když se nám něco nepovede, máme tendenci se v mysli danou situací neustále zabývat, vyhodnocovat jí a říkat si věci typu “Co kdyby, co by kdyby”... Namísto toho zkuste myslet v tomto ohledu pozitivně. Co třeba si uvědomit, že na vás čeká nová pracovní příležitost a s tím i nové známosti. Nebo si uvědomit, že nyní máte mnohem více času cvičit a vyrýsovat svojí snovou postavu, kterou drahou polovičku určitě ohromíte, stejně jako sebevědomím z toho pramenící. A to nepočítáme fakt, že si vás bude určitě mnohem více vážit když uvidí, že na sobě opravdu makáte. 

Dejte si pauzu od mediálního obsahu. Jak jistě víte, negativní zprávy se nejlépe prodávají a rozklikávají, takže je jasné, že jich je na internetu většina. Hoďte všechny tyto weby za hlavu a místo toho si najděte nějaký zábavný obsah. YouTube je například plný skvělých přednášek, návodů a vtipných videí. Můžete si stejně tak najít inspirativní blogy nebo si přečíst třeba o rychlých autech. Záleží na vás, co vás táhne a baví. A hlavně, když už budete na počítači, využijte možnosti videohovorů přes vaší webkameru. Spojte se se známými, přáteli, s kolegy z práce…

Zapomeňte na alkohol a drogy. Tohle je cesta do pekla nejen v této situaci. Odvádět pozornost návykovými látkami je opravdu ten nejhorší scénář, který můžete vymyslet. Tyto látky stresové reakce, panické stavy a úzkost v dlouhodobém horizontu jen prohlubují a zhoršují. 

meditace2

Dopřejte si kvalitní formy relaxace. Málokterá technika dokáže tak efektivně uklidnit a uzdravit mysl jako meditace. Je samozřejmě mnoho meditačních technik a tak si můžete vybrat, která nejvíc sedí vám. Provádět tímto procesem vás mohou i zkušení lektoři na YouTube. Meditaci je tam opravdu velká spousta, takže zapátrejte a vyhledejte nějakou řízenou meditaci. Stejně tak zajímavá je technika “mindfulness” nebo “kognitivní behaviorální terapie”. Doporučujeme taktéž metodu “Ruš”. Ke všemu si můžete pořídit odpovídající knihy a vzdělávat se. Umět takto relaxovat a oprostit se od negativních myšlenek je neskutečně osvobozující. Myslíme si, že investovaný čas proniknutí do těchto technik je tím nejlepším, jak s ním lze naložit.

Hlavu vám vyčistí taktéž pohyb. Je jaro, příroda kvete všechno se zelená. Naplánujte si výlety a objevujte krajinu. Dejte si pořádný výšlap, zkuste v přírodě trávit co nejvíce času. Samozřejmě s bezpečným odstupem od od ostatních - ještě nemáme úplně vyhráno. Naštěstí je v naší republice mnoho míst, kde nikoho celý den nepotkáte. Typicky jde o Krušné hory, Novohradské hory nebo třeba Žďárské vrchy. Udělejte si pořádný plán výletu a začněte ho plnit. Skvělé je, že i mnoho památek je nyní ušetřených od nájezdu turistů. Využijte toho a nenechte si zkazit jaro!